چگونه از هوش مصنوعی در برنامه‌‌نویسی استفاده نماییم؟

این روزها هوش مصنوعی در بسیاری از کارهای کامپیوتری و غیره استفاده می‌شود و حتی می‌توان در برنامه‌نویسی هم از آن به شکل‌های مختلفی استفاده کرد. در این مطلب با موارد استفاده از هوش مصنوعی را در برنامه‌نویسی به شکل خلاصه و کلی مطرح می‌نماییم و در بخش‌های بعدی برای توسعه‌دهندگان این بخش، به طور تخصصی می‌توانیم از ابزارهای آن صحبت کنیم و آموزش‌های لازم برای استفاده از آن‌ها را در این سایت مطرح نماییم.

هوش مصنوعی چگونه تفاوت ایجاد می‌کند؟

هوش مصنوعی (AI) ماشین‌ها را قادر می‌سازد تا به روشی قابل مقایسه با انسان‌ها یاد بگیرند و تعامل داشته باشند. ماشین‌ها و نرم‌افزارهای هوش مصنوعی برای کمک به انسان‌ها با پشتیبانی از آنها در انجام وظایف اساسی به منظور دستیابی به نتایج دلخواه طراحی شده‌اند.

دلیل دیگر کارایی اپلیکیشن‌ها و ربات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی این است که آن‌ها به اندازه انسان‌ها در معرض مشکلات عاطفی نیستند، که در نهایت می‌تواند منجر به شکست وظایف شود. به عنوان مثال، برنامه‌های هوش مصنوعی نسبت به یک موضوع خاص تعصب ندارند، بنابراین قضاوت‌هایی که با استفاده از فناوری هوش مصنوعی انجام می‌شود بی‌عیب خواهد بود.

هوش مصنوعی

نحوه استفاده از هوش مصنوعی (AI) در توسعه برنامه‌ی اندرویدی

در زیر برخی از مواردی که در برنامه‌نویسی اندروید با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد را لیست کرده‌ایم:

۱- شناسایی چهره یا Face Detection:

تشخیص چهره یک فناوری است که نیازی به معرفی ندارد. امروزه تقریباً در هر تلفن هوشمند امروزی می‌توان آن را یافت. علاوه بر این، به عنوان یکی از ویژگی‌های هوش مصنوعی، تشخیص چهره به عنوان یک اقدام ایمنی در برنامه های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است.

به عنوان مثال، الگوریتم فیس بوک چهره‌های موجود در عکس کاربر را تشخیص داده و آن‌ها را شناسایی می‌کند. به نظر می‌رسد که توسعه‌دهندگان اپلیکیشن اندروید و iOS از این ویژگی برای تامین امنیت برنامه‌های خود می‌توانند استفاده نمایند.

همچنین در صورتی که در سمت سرور از این ویژگی استفاده شود می‌توان در ثبت‌نام کاربران و مطمئن شدن از اصالت وجودی کاربر از این ویژگی در سمت سرور استفاده کرد.

۲- برچسب گذاری تصاویر یا Picture Labeling:

ممکن است با کپچاهایی که هر از گاهی باید آنها را حل کنید آشنا باشید. با تکمیل این کپچاها، تشخیص تصاویر را به هوش مصنوعی گوگل آموزش می‌دهید.

شرکت‌های توسعه‌ی برنامه‌ی اندروید از این ویژگی برچسب گذاری تصویر برای دستیابی به اهداف مختلف استفاده می‌کنند. برای شروع، به ایجاد برچسب‌های تعاملی برای عکس‌های خاص کمک می‌کند. علاوه بر این، به جداسازی عکس‌ها به بخش‌های مختلف کمک می‌کند و بنابراین برچسب‌گذاری عکس‌ها را ساده می‌کند. در دراز مدت، این مورد به بهبود UX کمک می‌کند.

همچنین از برچسب گذاری تصاویر برای افرادی که دچار مشکل در بینایی هستند نیز کمک می‌کند و با دوربین افراد می‌توانند بدانند در مقابل خود چه شی یا موردی قرار دارد.

۳- تشخیص متن یا Text Recognition:

امروزه یکی از رایج‌ترین و قابل مشاهده‌ترین جنبه‌های توسعه‌ی اپلیکیشن موبایل است.

این روشبه صورت دوگانه عمل می‌کند: ابتدا برای تشخیص متن در قالب تصویر یا ویدیو استفاده می‌شود و سپس برای مقایسه متنی که روی آن متمرکز شده است با تصاویر ضبط شده قبلی برای یافتن شباهت‌ها استفاده می‌شود. به منظور تشخیص متن شکسته شده و غیر عادی، سیستم‌های هوش مصنوعی متن را به قطعات متمایز تقسیم می‌کنند.

همچنین از این روش در تبدیل متن داخل تصاویر به متن دیجیتال نیز می‌توان استفاده کرد.

۴- چت‌بات یا Chatbot:

این روش، یکی از به‌روزترین‌ ایده‌ها در توسعه‌ی اپلیکیشن است. ویژگی چت خودکار معروف به چت‌بات برای کاربرانی که وارد سایت یا اپلیکیشن می‌شوند در دسترس است و کاربران می‌توانند با یک چت‌بات به‌جای مدیر سایت و پشتیبان آن صحبت کنند.

همچنین در نرم‌افزارهای داخلی مانند تپ‌سی و مشابه آن نیز این روزها چت‌بات اضافه شده است تا کاربر بتواند انواع سوال‌های خودش را از ربات بپرسد و زمان بیشتری را در اپلیکیشن سپری کند.

در آینده این لیست تکمیل‌تر می‌شود.

منبع: سایت دانش کامپیوتری

در صورت کپی و استفاده حتما به مطلب در سایت دانش کامپیوتری لینک دهید.

نوشته‌های مرتبط

پیام بگذارید